guest-post – O SURPRIZA la care NU te asteptai

Acum ceva timp, o bloggerita ce obisnuieste sa scrie (si) despre filme a scos urmatoarea perla: vei avea parte de o surpriza la care NU te asteptai. Din punctul ei de vedere, exista si surprize la care te asteptai. Dex-ul nu este de acord cu ea,  dar dex-ul este scris de oameni prosti si incuiati, nu de geniali ca ea.

Expresia O surpriza la care NU te asteptai a ramas insa in folclorul internautilor, fiind un fel de SUCCESURI, varianta virtuala. Ce farmec are sa spui ca ai ramas socat sau surprins? E mai misto sa spui ca ai avut parte de o surpriza la care NU te asteptai.

Expresia, asa incorecta cum este, este, insa, un fel de motto al meu cand este vorba de filme ori spectacole de teatru. Cel mai mult apreciez la acestea elementul surpriza. Nimic nu este mai placut la un film decat un final total imprevizibil. Nimic nu este mai placut la un teatru decat un spectacol total surprinzator.

Un spectacol te poate surprinde atat prin poveste, cat si prin interpretarea actorilor. Poti vedea o ecranizare gen Oscar si Tanti Roz si tot sa fii surprins de interpretarea actorilor. In acel spectacol Marius Manole este ABSOLUT GENIAL! Stiam deja finalul, citisem cartea, insa spectacolul TOT m-a impresionat!

Totusi, o surpriza la care NU te asteptai este surpriza doar prima oara. La teatre mai e cum mai e, teoretic toate spectacolele sunt diferite (Piesa e aceeasi, spectacolele-s diferite), insa filmul este de fiecare data acelasi. Nu conteaza locul unde-l vezi, filmul este FIX acelasi!

Nu inteleg, dar absolut deloc, persoanele care vad un film de 20 de ori, la intervale scurte de timp. Strici tot farmecul filmului. Vrei sa inveti replicile, vrei sa stii tot ce misca si ce apare in acel film? Ok, dar parca e mai profitabil, pentru tine, sa vezi si alte filme, eventual apartinand aceluiasi gen. Pot intelege daca faci asta doar cu 1-2 filme ori cu 1-2 spectacole de teatru. Nu voi intelege insa daca faci asta in mod constant.

Sa va dau 3 exemple de asa nu:

–          “Cand am nervi, revad unul dintre filmele mele favorite. Am vreo 10 filme, unul sigur ma calmeaza”.

–          “Decat sa dau de un film prost si sa-mi para rau, mai bine merg la sigur pe un film bun.”

–          “Imi place enorm sa merg la teatrul X. Am vazut fiecare spectacol al lor de cel putin 5 ori.”

De ce ai face toate astea? Ai vazut toate filmele bune din lumea asta, fie si din genul tau preferat? Nu mai bine vezi unul nou, nu mai bine te lasi surprins de o poveste noua ori macar de un regizor ori de niste actori noi? Legat de teatre, situatia e simpla: daca esti din provincie si ai un singur teatru, pot intelege. N-ai de ales. Dar in Bucuresti situatia mi se pare ABSURDA! Ai zeci de teatre unde poti merge. Ai atatea spectacole bune, atatia actori geniali. NIMIC nu justifica sa vezi, de fiecare data, aceleasi si aceleasi spectacole.

Totusi, sunt de acord cu urmatoarele 3 situatii:

–          Apare partea a III-a dintr-un film, trebuie sa revad primele 2 parti pentru a le avea proaspete in minte.

–          Apare remake-ul filmului X, hai sa revad originalul, sa le pot compara.

–          Am vazut cand eram mic filmul X. Acum il voi revedea cu alti ochi.

Nu zice nimeni sa nu te mai uiti la un film daca l-ai vazut. Este la fel de absurd. Dar nu exagera. Va repet: pentru mine, farmecul unui film este dat, in primul rand, de elementul surpriza. Daca acesta dispare, filmul cu siguranta nu-mi va placea (atat de mult).

Nu stiu daca cevoi spune in continuare este o surpriza la care NU te asteptai sau nu, dar eu tot spun: ma numesc Emil Calinescu si sunt triplu-blogger. Scriu, alternativ, pe http://emilcalinescu.eu/ , http://www.minunat.eu/ si http://emilstudentulminune.wordpress.com/ . Asteptati-va la surprize pe aceste bloguri. Salutari SURPRINZATOARE tuturor :).

P. S:  Sa dau un alt exemplu. In categoria O surpriza la care nu te asteptai intra spectacolele de teatru despre care nu prea te informezi inainte. Aseara (cu o zi inainte sa scriu articolul, nu stiu cand va aparea), la Teatrul de Comedie, se jucau 2 spectacole in acelasi timp: Poker (la sala Radu Beligan) si Factorul uman (la Sala Noua). Factorul uman e proaspat, de cateva saptamani, Poker se joaca cu sala plina din 2004 (fiind spectacolul dupa care a fost facut filmul omonim). Ce spectacol am preferat eu? Factorul uman. Motivul a fost simplu: vazusem deja Poker. Intre un spectacol vazut si unul nevazut alegerea mea este cat se poate de simpla. Iar spectacolul a fost o surpriza foarte placuta. Daca as fi mers pe logica altora, m-as fi dus la Poker, l-as fi savurat cu placere, mi-ar fi placut, dar n-as fi descoperit niciodata frumusetea spectacolului Factorul Uman. Si as fi pierdut mult!

emil calinescu

3 responses to “guest-post – O SURPRIZA la care NU te asteptai

Lasă un răspuns

